Warning! Working on a production database in a development environment!

Thema Arm en rijk

Het thema Arm en rijk is ontwikkeld op basis van de Inhoud-Leerdoelspecificatie onderbouw havo/vwo aardrijkskunde:

  • SLO Leerdoelen

    Kern: Arm en rijk

    Subkern 1: Ontwikkelingsgebieden
    Inhoud1: Centrum-periferie relatie
    Inhoud2: Normen en waarden van en in ontwikkelingshulp

    Subkern 2: Eigen regio/Nederland

Opbouw thema

A Inleiding thema
Aan het eind van de inleiding:

  • hebben de leerlingen zich georiënteerd op het thema;
  • weten je leerlingen wat de leerdoelen van het thema zijn;
  • wetenjde leerlingen uit welke opdrachten het thema bestaat en hoelang ze ongeveer met het thema bezig zijn.

B Opdrachten thema
In het thema vinden de leerlingen de zes opdrachten:

Titel Tijd
Kenmerken ontwikkelingslanden 2 uur
Diversiteit ontwikkelingslanden 2 uur
Arm en rijk in China 2 à 3 uur 
Ontwikkelingssamenwerking 2 uur
Wereldhandel 2 à 3 uur
Trade not aid 2 uur
Armoede in Nederland 2 à 3 uur
  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


C Afsluiting thema
Het thema 'Arm en rijk' wordt door de leerlingen afgesloten door in een groepje een plan (‘Maak het waar’) te maken. In dit plan beschrijven de leerlingen wat zij zouden doen om een probleem in een ontwikkelingsland op te lossen. De oplossing presenteren zij aan elkaar.   

<< Terug