Warning! Working on a production database in a development environment!

Opbouw Stercollectie

Opbouw Stercollectie

De Stercollecties Biologie hv voor leerjaar 1 en 2 bestaan uit in het totaal 11 thema's. 
De Stercollectie voor leerjaar 3 bestaat uit 3 thema's.

Opbouw thema's leerjaar 1 en 2

A Inleiding thema
Ieder thema begint met een inleiding. De inleiding is bedoeld ter oriëntatie op het thema. Het thema wordt gekoppeld aan de belevingswereld van de leerlingen. Indien nodig wordt de benodigde voorkennis geactiveerd.
Aan het eind van de inleiding weten de leerlingen welke opdrachten gemaakt gaan worden, hoelang ze ongeveer met het thema bezig zijn en hoe ze het thema afsluiten.

B Opdrachten thema
Ieder thema bevat vijf opdrachten.
Iedere opdracht is een didactische eenheid en is dus ook los bruikbaar.

  • Opbouw
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afronding
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken

C Afsluiting thema
Het thema wordt afgesloten met een afsluitende eindopdracht.

Opbouw thema's leerjaar 3

A Inleiding thema
Ieder thema begint met een inleiding. De inleiding is bedoeld ter oriëntatie op het thema. Het thema wordt gekoppeld aan de belevingswereld van de leerlingen. Indien nodig wordt de benodigde voorkennis geactiveerd.
Aan het eind van de inleiding weten de leerlingen met welke modules ze aan de gang gaan, hoelang ze ongeveer met het thema bezig zijn en hoe ze het thema afsluiten.

B Modules thema
Ieder thema bevat een aantal modules.  
Iedere module is een didactische eenheid en is dus ook los bruikbaar.
Een module bestaat uit de volgende drie onderdelen:

  • Theorie: leerling bestudeert de theorie in de Kennisbank biologie en maakt reproductievragen.
  • Toepassingen: leerling gaat de theorie toepassen in verschillende opdrachten.
  • Verwerken: leerling maakt examenopgaven die passen bij de bestudeerde theorie.

Soms lijken de verschillende modules in een thema niet zoveel met elkaar te maken te hebben, maar omdat veel (examen)vragen zogenaamde contextvragen zijn, moeten de leerlingen de theorie uit de verschillende modules gecombineerd kunnen toepassen. En daar gaan ze na het doorwerken van de modules mee oefenen in de examenopgaven in de afsluiting.

C Afsluiting thema
Het thema wordt afgesloten met examenvragen.
In de examenvragen wordt de theorie uit de modules getest.