Warning! Working on a production database in a development environment!

Wat zijn leerdoelen?
Als je het in het onderwijs over leerdoelen hebt, dan gaat het meestal om een mix van:

  • landelijk opgestelde doelen (SLO),
  • kennis en vaardigheden die de school belangrijk vindt,
  • kennis en vaardigheden die je zelf of de vakgroep belangrijk vindt.

Leerdoelen en de Stercollecties
De Stercollecties van VO-content zijn ontwikkeld aan de hand van de landelijk opgestelde leerdoelen (SLO). Met de arrangeerbare Stercollecties van VO-content is het dus goed mogelijk om de leerdoelen als startpunt van je biologie onderwijs te nemen.

  • SLO-leerdoelen
    Wat zijn SLO Leerdoelen?
    • De leerstof van een vak is opgedeeld in kernen.
    • Per kern zijn er leerdoelen geformuleerd.
    • Aan ieder leerdoel zijn één of meerdere subkernen gekoppeld.
    • Aan de subkernen zijn de tussendoelen per niveau gekoppeld.
    • Aan de tussendoelen worden leerlingdoelen gekoppeld.
    Dus: Kern – Leerdoel – subkern – tussendoel – leerlingdoelen

Leerdoelen aardrijkskunde onderbouw
Download hier de SLO leerdoelenkaart biologie.
In grote lijnen zijn de in de SLO leerdoelenkaarten beschreven kernen in de Stercollecties de thema's. De SLO subkernen zijn in de Stercollectie onderverdeeld in opdrachten. 
In de thema's vind je per opdracht welke leerdoelen in die opdracht aan de orde komen.

Docententraining leerdoeldenken
Leerdoeldenken: niet de methode maar leerdoelen vormen het startpunt van je onderwijs.
Door het werken vanuit leerdoelen krijg je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma en kun je vaker aandacht besteden aan onderwerpen die jij en je leerlingen belangrijk vinden. Wil je hier meer over weten? Lees hier meer over op de website van VO-content.