Warning! Working on a production database in a development environment!

Wat zijn leerdoelen?
Als je het in het onderwijs over leerdoelen hebt, dan gaat het meestal om een mix van:

  • landelijk opgestelde doelen (SLO),
  • kennis en vaardigheden die de school belangrijk vindt en
  • kennis en vaardigheden die je zelf of de vakgroep belangrijk vindt.

Wat is leerdoeldenken?
Leerdoeldenken: als niet de methode, maar leerdoelen het startpunt van je onderwijs vormen.
Door leerdoeldenken krijg je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma en kun je vaker aandacht besteden aan onderwerpen die jij en je leerlingen belangrijk vinden.

Leerdoeldenken en de Stercollecties
De Stercollecties van VO-content zijn ontwikkeld aan de hand van de landelijk opgestelde leerdoelen (SLO). Met de Stercollecties van VO-content is het dus goed mogelijk om de leerdoelen als startpunt van je onderwijs te nemen.

  • SLO-leerdoelen
    SLO Leerdoelen - ERK niveau
    • De leerstof van een vak is opgedeeld in kernen.
    • Per kern zijn er leerdoelen geformuleerd.
    • Aan ieder leerdoel zijn één of meerdere subkernen gekoppeld.
    • Aan de subkernen zijn de tussendoelen per niveau gekoppeld.
    • Aan de tussendoelen worden leerlingdoelen gekoppeld.
    Dus: Kern – Leerdoel – subkern – tussendoel – leerlingdoelen

Leerdoelen Engels onderbouw
Download hier de SLO leerdoelenkaart Engels.
Bij de thema's vind je welke leerdoelen in dat thema aan de orde komen onder het kopje 'Can do'. De 'Can do'-statements zijn afgeleid van het ERK-niveau (zie leerdoelenkaart).

Docententraining leerdoeldenken
Leerdoeldenken: niet de methode, maar leerdoelen vormen het startpunt van je onderwijs.
Door het werken vanuit leerdoelen krijg je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma en kun je vaker aandacht besteden aan onderwerpen die jij en je leerlingen belangrijk vinden. Wil je hier meer over weten? Lees hier meer over op de website van VO-content.