Warning! Working on a production database in a development environment!

Thema Duurzaamheid

Het thema Duurzaamheid is ontwikkeld op basis van de Inhoud-Leerdoelspecificatie onderbouw havo/vwo aardrijkskunde:

  • SLO Leerdoelen

    Kern: Duurzaamheid

    Subkern 1: Milieuvraagstukken
    Inhoud1: Milieuvraagstukken nu en in de toekomst

    Subkern 2: Draagkracht
    Inhoud1: Milieugebruiksruimte als maatstaf voor duurzaamheid
    Inhoud2: Draagkracht en bevolking

    Subkern 3: Bronnen van energie
    Inhoud1: Energievraagstukken nu en in de toekomst

    Subkern 4: Broeikaseffect
    Inhoud1: De rol en gevolgen voor de mens

Opbouw thema

A Inleiding thema
Aan het eind van de inleiding:

  • hebben de leerlingen zich georiënteerd op het thema;
  • weten je leerlingen wat de leerdoelen van het thema zijn;
  • weten je leerlingen uit welke opdrachten het thema bestaat en hoelang ze ongeveer met het thema bezig zijn.

B Opdrachten thema
In het thema vinden de leerlingen de zes opdrachten:

Titel Tijd
Heel veel mensen 2 uur
Economie en milieu 2 uur
Voetafdruk 1 uur 
Broeikaseffect 2 uur
Duurzaamheid 2 uur
  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


C Afsluiting thema
Het thema 'Duurzaamheid' wordt door de leerlingen afgesloten door in tweetallen een poster te maken met als titel ‘Milieuvriendelijk gedrag’.

Op de poster komen teksten en afbeeldingen met voorbeelden van milieuvriendelijk gedrag. Op de poster komt ook minimaal één voorbeeld waaruit blijkt dat de overheid milieuvriendelijk gedrag stimuleert.

Vakoverstijgend
De leerdoelen die in het thema duurzaamheid worden behandeld zijn ook leerdoelen voor het vak biologie. Het is daarom goed mogelijk om het thema Duurzaamheid vakoverstijgend aan te bieden.

<< Terug