Warning! Working on a production database in a development environment!

Wat zijn leerdoelen?
Als je het in het onderwijs over leerdoelen hebt, dan gaat het meestal om een mix van:

  • landelijk opgestelde doelen (SLO),
  • kennis en vaardigheden die de school belangrijk vindt en
  • kennis en vaardigheden die je zelf of de vakgroep belangrijk vindt.

Wat is leerdoeldenken?
Leerdoeldenken: als niet de methode, maar leerdoelen het startpunt van je onderwijs vormen.
Door leerdoeldenken krijg je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma en kun je vaker aandacht besteden aan onderwerpen die jij en je leerlingen belangrijk vinden.

Leerdoeldenken en de Stercollecties
De Stercollecties van VO-content zijn ontwikkeld aan de hand van de landelijk opgestelde leerdoelen (SLO). Met de Stercollecties van VO-content is het dus goed mogelijk om de leerdoelen als startpunt van je onderwijs te nemen.

  • SLO-leerdoelen
    SLO Leerdoelen
    • De leerstof van een vak is opgedeeld in kernen.
    • Per kern zijn er leerdoelen geformuleerd.
    • Aan ieder leerdoel zijn één of meerdere subkernen gekoppeld.
    • Aan de subkernen zijn de tussendoelen per niveau gekoppeld.
    • Aan de tussendoelen worden leerlingdoelen gekoppeld.
    Dus: Kern – Leerdoel – subkern – tussendoel – leerlingdoelen

Leerdoelen Nederlands onderbouw
Download hier de SLO leerdoelenkaart Nederlands.
Bij de thema's/opdrachten vind je welke leerdoelen in dat thema aan de orde komen.


Overzicht kerndoelen Nederlands

De leerdoelen zijn een 'vertaling' van de volgende kerndoelen.

Kerndoel 01: Spreken en schrijven
De leerling leert zich mondeling en schriftelijk begrijpelijk uit te drukken.

Kerndoel 02: Correct taalgebruik 
De leerling leert zich te houden aan conventies (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leert het belang van die conventies te zien.

Kerndoel 03: Woordverwerving
De leerling leert strategieën te gebruiken voor het uitbreiden van zijn woordenschat.
Kerndoel 04: Lezen en luisteren
De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven teksten.
Kerndoel 05: Omgaan met informatiebronnen 
De leerling leert in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, deze informatie te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.
Kerndoel 06: Overleg, planning, discussie 
De leerling leert deel te nemen aan overleg, planning, discussie in een groep.
Kerndoel 07: Presenteren
De leerling leert een mondelinge presentatie te geven.
Kerndoel 08: Fictie en non-fictie
De leerling leert verhalen, gedichten en informatieve teksten te lezen die aan zijn belangstelling tegemoet komen en zijn belevingswereld uitbreiden.

Kerndoel 09: Planmatig werken met taal 
De leerling leert taalactiviteiten (spreken, luisteren, schrijven en lezen) planmatig voor te bereiden en uit te voeren.

Kerndoel 10: Reflectie op eigen taalgebruik
De leerling leert te reflecteren op de manier waarop hij zijn taalactiviteiten uitvoert en leert, op grond daarvan en van reacties van anderen, conclusies te trekken voor het uitvoeren van nieuwe taalactiviteiten.

Docententraining leerdoeldenken
Docenten van scholen die lid zijn van VO-content gaan aan de slag met Stercollecties en de extra programma’s van VO-content. Om hen op weg te helpen, heeft VO-content verschillende (incompany)trainingen en workshops ontwikkeld. Daarin maken docenten kennis met het materiaal van de Stercollecties en/of de mogelijkheden van digitale leermiddelen. En leren zij ICT effectief in te zetten in de lessen. Eén van de trainingen is de training leerdoeldenken.