Warning! Working on a production database in a development environment!

Leerdoelen

Wat zijn leerdoelen?
Als je het in het onderwijs over leerdoelen hebt, dan gaat het meestal om een mix van:

  • landelijk opgestelde doelen (SLO),
  • kennis en vaardigheden die de school belangrijk vindt en
  • kennis en vaardigheden die je zelf of de vakgroep belangrijk vindt.

Samenhang thema's en leerdoelen wiskunde
- Samenhang thema's en leerdoelen vmbo-basis1
- Samenhang thema's en leerdoelen vmbo-basis2

Wat is leerdoeldenken?
Leerdoeldenken: als niet de methode, maar leerdoelen het startpunt van je onderwijs vormen.
Door leerdoeldenken krijg je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma en kun je vaker aandacht besteden aan onderwerpen die jij en je leerlingen belangrijk vinden.

Leerdoeldenken en de Stercollecties
De Stercollecties van VO-content zijn ontwikkeld aan de hand van de landelijk opgestelde leerdoelen (SLO). Met de Stercollecties van VO-content is het dus goed mogelijk om de leerdoelen als startpunt van je onderwijs te nemen.

  • SLO-leerdoelen
    SLO Leerdoelen
    • De leerstof van een vak is opgedeeld in kernen.
    • Per kern zijn er leerdoelen geformuleerd.
    • Aan ieder leerdoel zijn één of meerdere subkernen gekoppeld.
    • Aan de subkernen zijn de tussendoelen per niveau gekoppeld.
    • Aan de tussendoelen worden leerlingdoelen gekoppeld.
    Dus: Kern – Leerdoel – subkern – tussendoel – leerlingdoelen

Leerdoelen wiskunde onderbouw
Download hier de SLO leerdoelenkaart wiskunde.
Bij de thema's/paragrafen vind je welke leerdoelen in dat thema aan de orde komen.

Overzicht kerndoelen wiskunde
De leerdoelen zijn een 'vertaling' van de volgende kerndoelen.

19 De leerling leert passende wiskundetaal te gebruiken voor het ordenen van het eigen denken en voor uitleg aan anderen, en leert de wiskundetaal van anderen te begrijpen.
20 De leerling leert alleen en in samenwerking met anderen in praktische situaties wiskunde te herkennen en te gebruiken om problemen op te lossen.
21 De leerling leert een wiskundige argumentatie op te zetten en te onderscheiden van meningen en beweringen, en leert daarbij met respect voor ieders denkwijze wiskundige kritiek te geven en te krijgen.
22 De leerling leert de structuur en samenhang te doorzien van positieve en negatieve getallen, decimale getallen, breuken, procenten en verhoudingen, en leert ermee te werken in zinvolle en praktische situaties.
23 De leerling leert exact en schattend rekenen en redeneren op basis van inzicht in nauwkeurigheid, orde van grootte en marges die in een gegeven situatie passend zijn.
24 De leerling leert meten, leert structuur en samenhang doorzien van het metrieke stelsel, en leert rekenen met maten voor grootheden die gangbaar zijn in relevante toepassingen.
25 De leerling leert informele notaties, schematische voorstellingen, tabellen, grafieken en formules te gebruiken om greep te krijgen op verbanden tussen grootheden en variabelen.
26 De leerling leert te werken met platte en ruimtelijke vormen en structuren, leert daarvan afbeeldingen te maken en deze te interpreteren, en leert met hun eigenschappen en afmetingen te rekenen en te redeneren.
27 De leerling leert gegevens systematisch te beschrijven, ordenen en visualiseren, en leert gegevens, representaties en conclusies kritisch te beoordelen.

Docententraining leerdoeldenken
Docenten van scholen die lid zijn van VO-content gaan aan de slag met Stercollecties en de extra programma’s van VO-content. Om hen op weg te helpen, heeft VO-content verschillende (incompany)trainingen en workshops ontwikkeld. Daarin maken docenten kennis met het materiaal van de Stercollecties en/of de mogelijkheden van digitale leermiddelen. En leren zij ICT effectief in te zetten in de lessen. Eén van de trainingen is de training leerdoeldenken.