Warning! Working on a production database in a development environment!

Tijdvak 1: Jagers en boeren

Kenmerkende aspecten
In tijdvak 1 gaat het om de volgende kenmerkende aspecten:

  • De levenswijze van jagers en verzamelaars.
  • Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
  • Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen.

Leerdoelen
Bij de kenmerkende aspecten zijn de volgende leerdoelen geformuleerd:
Aan het eind van het thema kun je:

  • uitleggen waarom jagers-verzamelaars nomaden waren.
  • de veranderingen beschrijven die het gevolg waren van de agrarische revolutie.


In dit thema vinden de leerlingen de volgende acht opdrachten.

Titel Tijd
Jagers en verzamelaars 2 uur
Landbouwsamenlevingen 1 uur
De eerste steden 1 uur 
Soorten bronnen 2 uur
Hoe stierf Ötzi* 2 uur
Het eerste schrift 2 uur
De mammoetjacht* 2 uur
Hunebedden 2 uur

*=Keuzeopdracht

  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


Afsluiting thema
De leerlingen sluiten het thema af met het zoeken van vijf afbeeldingen die het tijdvak goed weergeven. Bij iedere afbeelding vertellen ze kort waarom ze de afbeelding goed bij het tijdvak vinden passen.

<< Terug