Warning! Working on a production database in a development environment!

Tijdvak 4: Steden en staten

Kenmerkende aspecten
In tijdvak 4 gaat het om de volgende kenmerkende aspecten:

  • de opkomst van handel en ambacht die de basis legde voor het herleven van een agrarisch-urbane samenleving.
  • de opkomst van de stedelijke burgerij en de toenemende zelfstandigheid van
    steden.
  • het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben.
  • de expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de kruistochten.
  • het begin van staatsvorming en centralisatie.

Leerdoelen
Bij de kenmerkende aspecten zijn de volgende leerdoelen geformuleerd:
Aan het eind van het thema kun je:

  • aan de hand van voorbeelden de opkomst van handel en het ontstaan van steden herkennen.
  • de samenstelling van de stedelijke burgerij beschrijven.
  • uitleggen waarom de steden zelfstandiger werden ten opzichte van de adel.
  • het ontstaan van staten beschrijven aan de hand van een voorbeeld. (bijvoorbeeld Nederland).


In dit thema vinden de leerlingen de volgende opdrachten.

Titel Tijd
Ontwikkelingen landbouw 2 uur
Markten en steden 2 uur
Stedelijke burgerij 2 à 3 uur 
Staatsvorming 2 uur
Kerk en staat 2 uur
Floris V* 2 uur

*=Keuzeopdracht

  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


Afsluiting thema
De leerlingen sluiten het thema af met het maken van een krantenpagina.
Op de pagina komen artikelen, columns, foto's, strips, puzzels, enzovoorts.
De leerdoelen van het thema Steden en staten worden op de pagina beschreven.

<< Terug