Warning! Working on a production database in a development environment!

Tijdvak 9: Twee wereldoorlogen

Kenmerkende aspecten
In tijdvak 9 gaat het om de volgende kenmerkende aspecten:

  • De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie. 
  • Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme / nationaalsocialisme. 
  • De crisis van het wereldkapitalisme. 
  • Het voeren van twee wereldoorlogen. 
  • Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de joden. 
  • De Duitse bezetting van Nederland. 
  • Verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens en de betrokkenheid van de burgerbevolking bij oorlogvoering. 
  • Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme.

Leerdoelen
Bij de kenmerkende aspecten zijn de volgende leerdoelen geformuleerd:
Aan het eind van het thema kun je:

  • drie oorzaken van de Eerste Wereldoorlog noemen
  • het verloop van de Eerste Wereldoorlog beschrijven
  • de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog beschrijven
  • de gevolgen van de economische crisis 1929 beschrijven
  • drie oorzaken van de Tweede Wereldoorlog noemen
  • het verloop van de Tweede Wereldoorlog beschrijven
  • beschrijven hoe de Tweede Wereldoorlog in Nederland is verlopen.


In dit thema vinden de leerlingen de volgende opdrachten.

Titel Tijd
De Eerste Wereldoorlog 5 uur
Interbellum 3 uur
De Tweede Wereldoorlog 4 uur 
De Duits bezetting 4 uur
Communisme* 3 uur
Colijn in Nederland* 6 uur
Totalitaire systemen* 3 uur
Afsluiting 5 uur

*= Verdiepingsopdrachten

  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


Afsluiting thema
De leerlingen sluiten het thema af 

<< Terug