Warning! Working on a production database in a development environment!

Tijdvak 3: Monniken en ridders

Kenmerkende aspecten
In tijdvak 3 gaat het om de volgende kenmerkende aspecten:

  • de verspreiding van het christendom in geheel Europa.
  • het ontstaan en de verspreiding van de islam.
  • de vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd via hofstelsel en horigheid.
  • het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur.

Leerdoelen
Bij de kenmerkende aspecten zijn de volgende leerdoelen geformuleerd:
Aan het eind van het thema kun je:

  • voorbeelden geven van de manier waarop het christendom zich in Europa verspreidde.
  • beschrijven hoe de islam ontstond.
  • de leer van de islam in hoofdlijnen beschrijven.
  • beschrijven hoe de islam zich verspreidde.
  • de agrarische samenleving beschrijven aan de hand van het hofstelsel en het verschijnsel horigheid.
  • het feodale stelsel beschrijven.

In dit thema vinden de leerlingen de volgende opdrachten.

Titel Tijd
Christendom in Europa 2 uur
Verspreiding van de islam 2 uur
Kenmerken islam 2 à 3 uur 
Hofstelsel 2 uur
Feodalisme 2 uur
Karel ende Elegast* 1 uur
Terpen* 1 uur

*=Keuzeopdracht

  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


Afsluiting thema
De leerlingen sluiten het thema af met het maken van een kwartetspel.
Het kwartetspel bestaat uit minimaal 20 kaarten:
- 4 over de verspreiding van het christendom,
- 4 over het ontstaan van de islam,
- 4 over de kenmerken van de islam,
- 4 over het hofstelsel,
- 4 over het feodalisme.

<< Terug