Warning! Working on a production database in a development environment!

Tijdvak 2: Grieken en Romeinen

Kenmerkende aspecten
In tijdvak 2 gaat het om de volgende kenmerkende aspecten.

  • De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat.
  • De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur.
  • De groei van het Romeinse imperium waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde.
  • De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa.
  • De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten.


Leerdoelen
Bij de kenmerkende aspecten zijn de volgende leerdoelen geformuleerd:
Aan het eind van het thema kun je:

  • voorbeelden geven van hoe de Grieks-Romeinse en de Germaanse cultuur elkaar hebben beïnvloed.
  • de belangrijkste kenmerken van de leer van het christendom beschrijven.
  • beschrijven hoe het christendom zich in het Romeinse Rijk kon verspreiden.

In dit thema vinden de leerlingen de volgende negen opdrachten.

Titel Tijd
Griekse beschaving 2 uur
Romeinse Rijk-1 2 uur
Romeinse Rijk-2 1 uur 
Verspreiding christendom 2 uur
Germaanse cultuur 2 uur
Romeinen wonen* 1 à 2 uur
Godenrijk* 2 uur
De klassieke Olympische Spelen 2 uur
Limes 2 uur

*=Keuzeopdracht

  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


Afsluiting thema
De leerlingen sluiten het thema af met het inrichten van een tentoonstelling. Tijdens het maken van de opdrachten hebben ze een aantal producten gemaakt. Met die producten wordt de tentoonstelling ingericht. 

<< Terug