Warning! Working on a production database in a development environment!

Tijdvak 5: Ontdekkers en hervormers

Kenmerkende aspecten
In tijdvak 5 gaat het om de volgende kenmerkende aspecten.

  • Het begin van de Europese expansie.
  • Het veranderende mens- en wereldbeeld van de renaissance en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling
  • De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
  • Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat.

Leerdoelen
Bij de kenmerkende aspecten zijn de volgende leerdoelen geformuleerd:
Aan het eind van het thema kun je:

  • aan de hand van voorbeelden de motieven (redenen) voor de ontdekkingsreizen herkennen.
  • voorbeelden herkennen uit de eerste fase van de Europese expansie.
  • de denkbeelden van de Reformatie herkennen aan de hand van een voorbeeld.
  • de gevolgen van de splitsing van de christelijke kerk herkennen.
  • in hoofdlijnen beschrijven hoe de Opstand tot een onafhankelijke Nederlandse staat leidde.


In dit thema vinden de leerlingen de volgende opdrachten.

Titel Tijd
Europese expansie 1 uur
Reformatie en splitsing 1 à 2 uur
De Opstand 2 à 3 uur 
Mens- en wereldbeeld 1 uur
Nederlandse ontdekkers* 1 uur
Leonardo da Vinci* 1 uur
Willem van Oranje* 1 uur

*=Keuzeopdracht

  • Opbouw
    Iedere opdracht is een didactische eenheid en dus ook los bruikbaar.
    In iedere opdracht vinden de leerlingen:

    A Inleiding
    - Intro: sluit aan bij de belevingswereld van de leerling.
    - Wat ga je leren?
    - Wat ga je doen?

    B Aan de slag
    - Stap 1 t/m Stap ...

    C Afsluiting
    - Samenvattend
    - Eindopdracht 
    - Terugkijken


Afsluiting thema
De leerlingen sluiten het thema af met het zoeken van vier afbeeldingen die passen bij dit thema. Bij elke afbeeldingen geven de leerlingen kort waarom ze de afbeelding bij het thema vinden passen.

<< Terug